Instuderingsfrågor

Instuderingsuppgifter
 
1. På mig stämmer det in väldigt bra. Jag känner rätt ofta positiva tankar om mig själv. Men ibland kan jag också känna negativa. Men min koncentrationsförmåga är inte ofta på topp. Det beror på om jag är intresserad av själva ämnet eller inte. 

2. Allmänt självförtroende är den allmänna trygghet man har inom sig. Denna grundtrygghet grundläggs tidigt i livet och följer dig resten av livet, obereoende av vilka vägar man väljer att följa. Det andra sorters självförtroende kallar vi för det specifika självförtroendet och det är det man har i speciella situationer. Kan vara när man skriver prov eller håller ett tal inför människor. 

3. Nej jag tycker inte att det stämmer in. Inte alltid. För vissa är bättre på vissa saker än andra.
 
4. Detta innebär att om någon förväntar sig att man ska göra bra ifrån sig så gör man precis det.
 
5. Detta innebär att man sätter realistiska mål på sig själv.
 
6. Styrka, trygghet och kontroll. 
 
7. Ett lågt självförtroende kännetecknas av att man är rädd inför prestationen. Man är då rädd för att misslyckas och känner sig som en förlorare. Man tänker då jag vill inte, jag avstår eller jag låter någon annan göra det. Falsk självförtroende kännetecknas av att man har en overklig, förvriden bild av sig själv. En tugg yttre fasad vsar upp för att dölja sin rädsla och änglsan. 
 
8. KASAM innebär känslan av sammanhang. Att finna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i tillvaron. 
 
9. Man utgår ifrån personens egna erfarenheter, kunskaper, ambitioner och vilja.
 
10. Jag tror att det grundläggs från ens egna uppväxt. Självkänsla och självbild är något som ändras hela tiden däremot. Ett exempel kan vara att du alltid varit sund och haft en normal bild över din kropp men plötsligt blir du ätstörd ändå. Spelar ingen roll hur väl du vet om faran du kan ändå bli sjuk.
 
11. Den kan man bygga upp genom att försöka ändra idealen alt. sluta lyssna på vad media/samhället säger. Istället kan man skapa sig sin egna bild.
 
12.  Se över vad som är viktigt i ens liv och sen huruvida de är tillgodosedda i ens liv.
 
13. Naturbaserade aktiviteter: promenader, trädgårdsarbete, fiske, jakt osv.
 
14. Man får bättre sömn, starkare skelett, ökad ämnesomsättning, lägre vilopuls, ökat välbefinnande, ökad muskelstyrka, förbättrad rörlighet och mycket mer!
 
15. Att man aldrig ifrågasätter personens upplevelse, förstår att alla är olika, är en god lyssnare/visar intresse, aldrig försöka ställa en diagnos.
 
16. Typ A är väldigt upp i varv hela tiden, blir arg lätt, är tävlingsinriktad osv. B är då lugnare och har lättare att hantera stressiga situationer.
 
17. Det innebär att man är uppe i varv, svårt att sova, ständigt sjuk, trött, nedstämd, minnesstörningar osv.
 
18. Då kan man uppsöka en kurator eller liknande, försöka se över sin arbetssituation, ta bort måsten man har i sitt liv, se över kosthållningen, skapa tid för vila och återhämtning, prata igenom ens situation med någon osv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback